Autogenní trénink

Metoda zaměřená na nácvik relaxace. Jejím zakladatelem je německý neurolog a psychiatr profesor Johannes H. Schultz, který využil své znalosti z oblasti neurologie, hypnózy a jógy a vytvořil tak postup pro navození uvolnění a relaxace, bez využití odborníka jako je třeba psychiatr nebo lékař. Do relaxovaného stavu se dostane každý klient sám. Celý princip je založen na vzájemném propojení psychické tenze, funkčnosti nervového systému a svalového napětí. Pro jednodušší nácvik autogenní relaxace se využívají hlasové nahrávky, které ze začátku člověka navádějí a pomáhají mu. Časem, když je relaxace nacvičená a bez problémů, by se nahrávky měly přestat využívat, a tím dojde ke skutečnému autogennímu tréninku v pravém slova smyslu. Doktor Schultz využíval (a stále se využívají) při autogenním tréninku krátké a jasné formulky, které se stále opakují dokola.

V dnešní době se však začalo používat, kromě krátkých formulek i pomocné představy, jež jsou pro cvičícího přijatelnější a lépe uchopitelné, tudíž mají lepší účinek. Takže místo stálého opakování: „Pravá ruka je stále těžší.“, je věta rozšířena o představu: „Pravá ruka je stále těžší, jakoby pod ní byl magnet, který ji stále silněji přitahuje k zemi.“. Celý autogenní trénink se skládá ze 7 kroků, které na sebe vzájemně logicky navazují, a proto je důležité dodržet jejich přesný postup. V každém kroku dojde k uvolnění v různých částech a orgánech těla. Před začátkem cvičení je hlavním úkolem zaujmout příjemnou polohu. Měla by být v leže na zádech na pohodlné podložce na cvičení Thera-Band, ruce podél těla a pod hlavou jen malý polštářek, aby krční páteř nebyla v napětí. Konec tréninku se děje odvoláním relaxace jasnými a jednoduchými formulkami, jako je: „ Napnout paže. Dýchat. Otevřít oči.“, pouze pokud na relaxaci navozuje spánek, nemusí se trénink ukončovat, ale může se nechat volně doběhnout. 

Autogenní trénink se může používat individuálně, ale i ve skupinách, to je dobré hlavně u sportovních odvětví. Při nácviku je také velice důležitá koncentrace a trpělivost, ne vše se vydaří hned napoprvé a je důležité vydržet na tom pracovat a nepřeskakovat jednotlivé kroky. Pozor nesmí se však jít silou vůle, protože tak se tělo dostane do velkého napětí a stáhne se, lepší je pomalu vytrvat a zkoušet to natrénovat.

Nastavení cookies

Používáme cookies, abychom Vám umožnili pohodlné prohlížení webu a díky analýze provozu webu neustále zlepšovali jeho funkce, výkon a použitelnost

Nezbytné (vždy aktivní nelze vypnout)
Tyto cookies jsou potřeba, aby web fungoval správně
Analytické
Pomáhají nám pochopit, jak web používáte. S jejich pomocí ho můžeme zlepšovat
Profilující (marketingové)
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat relevantní obsah a reklamy, které pro vás mohou být zajímavé a užitečné

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení